Meld je aan voor de maandelijkse overpijnzingen



Hoe persoonlijk moet je worden?

Dat verhalen vertellen belangrijk is om mensen mee te nemen bij verandering, weten veel managers wel. Onderzoek van McKinsey laat goed zien dat de kans op succesvol transformeren maar liefst 6x hoger is wanneer het ‘veranderverhaal’ consistent is. En door de gehele organisatie wordt gedeeld. Maar wat vertel je nu in dat veranderverhaal? Daar kan ik een simpel antwoord op geven en tegelijkertijd een ingewikkelde vraag over stellen. Het simpele antwoord: “Neem mensen mee in de ‘why’.” De ingewikkelde vraag: “Wat moet je doen om het verhaal echt te laten werken?” Of met andere woorden en de vraag waar deze blog over gaat: “Hoe persoonlijk moet je worden?”

Verhalen

storytellingVoordat ik verder ga, wil ik even het onderscheid maken tussen verhalen vertellen en storytelling. Het laatste is de techniek om een verhaal te vertellen. Een manier om droge feiten te verbinden met een verhaallijn vol ervaringen waardoor het verhaal beter doordringt en het langer wordt onthouden. Zeer zinvol, want als je besluit te werken met verhalen, doe het dan ook goed. Dat gaat dus over hoe je een verhaal vertelt. Mijn vraag is: welk verhaal heb je te vertellen?

Je kan het heel persoonlijk maken en puur je eigen ervaring delen. Een kwetsbaar en soms shockerend verhaal brengt het proces van bewustwording op gang. Waar we eerst onze ogen voor sloten of van wegkeken wordt door een persoonlijk verhaal ineens voor onze neus gezet. We kunnen er niet meer omheen. En omdat het persoonlijk is, valt het ook niet ter discussie te stellen. Het is jouw (of iemands) persoonlijke verhaal. En we realiseren ons dat dit ene verhaal nooit uniek is, dat het een afspiegeling is van wat er speelt bij meer mensen.

Bijvoorbeeld

Een mooi voorbeeld hierin is het verhaal van Leila Prnjavorac die vluchtte voor de oorlog in Bosnië-Herzegovina. En die de oorlog nooit achter zich heeft kunnen laten, omdat ze door de straling van bijvoorbeeld het spelen bij tanks kanker kreeg. Door haar kanker heeft ze de blikken weer kunnen richten op de gevaren van kinderen in oorlogsgebieden. Door haar verhaal is ze een stem voor kinderen in Syrië en Jemen die nu hetzelfde meemaken. Wegkijken kan niet meer.

Grondlegger en CEO van Starbucks Howard Schultz vertelt niet alleen het verhaal van zijn vader. Over hoe hij na het breken van zijn enkel en heup tijdens werk, zijn baan en bijbehorende zorgvergoedingen verloor. Waardoor het voor zijn familie een gevecht werd om genoeg eten op tafel te krijgen. Niet alleen vertelt Howard Schultz zijn verhaal, maar hij heeft de lessen daaruit gebruikt om zijn bedrijf te bouwen. Met een sociaal plan voor alle werknemers.

Zowel Howard als Leila hebben een antwoord gevonden op de vraag: hoe persoonlijk moet je worden? Een vraag die ook mij bezighoudt, omdat ik logischerwijs door een schurend thema als pijn op te pakken, de vraag krijg: “Waar komt jouw passie voor pijn vandaan?” En ik heb daar een mooi zakelijk antwoord op. Voor alle uitdagingen, nu en straks, hebben we leiders nodig die bekwaam zijn in pijnmanagement. Die knopen durven en kunnen doorhakken. Die de pijn willen aangaan die nuttig en nodig is. Dat is mijn ‘why’, die ik met voorbeelden volledig volgens de storytelling technieken kan vertellen.

Mijn persoonlijke verhaal

Maar dat is niet het hele verhaal. Mijn expertise heb ik noodgedwongen als kind moeten ontwikkelen. En laat ik eerlijk zijn, dat was niet leuk (en dat is een eufemisme). Nu ik het om kan zetten in bruikbare en zinvolle begeleiding voor mijn klanten, ben ik oprecht blij. En kan ik het verleden zien als een leerschool. Geen fijne en makkelijke leerschool, maar ja, leren is nu eenmaal vallen en opstaan. En hoewel het bij verhalen vertellen juist niet alleen om jezelf gaat, blijft de vraag naar mijn persoonlijke ‘why’ komen. En misschien heb jij hem ook of is door dit blog je nieuwsgierigheid gewekt.

Daarom ben ik het verhaal toch gaan opschrijven. Voor jou, om je nieuwsgierigheid te beantwoorden. En voor mezelf, omdat ik – als ik echt iedereen wil verleiden de pijn aan te gaan – het vertellen van mijn persoonlijke verhaal het belangrijkste veranderverhaal is. Wil je het lezen? Laat dan je gegevens achter onder dit blog of stuur mij een bericht. Het is persoonlijk, laat zien waarom ik een passie heb voor pijn en ik deel het graag met je!

Een reactie op “Hoe persoonlijk moet je worden?

  1. Sieuwke van Slooten schreef:

    Hoi Mathilde,

    Erg benieuwd naar je verhaal! Ik sta voor wat pijnlijke keuzes in mijn leven en wie weet kan ik hier inspiratie en kracht uit halen.

    Groeten,
    Sieuwke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *