Meld je aan voor de maandelijkse overpijnzingen



Betere borging van de jaargesprekken?

Twee pijnlijke knelpunten en drie tips om deze te managen

Het was een raar jaar. Waarin veel dingen anders waren. En waarin we ook vasthielden aan gewoontes en teruggrepen op bestaande structuren. Zo hebben veel managers het jaar ‘gewoon’ afgesloten met de gebruikelijke jaargesprekken. Dat gebeurde dan misschien wel op verschillende manieren, toch zie ik als organisatieadviseur een universeel kenmerk, namelijk de zorgen om de borging van gedrag. Komen de plannen tot hun recht? Worden de doelen behaald? Gaat deze persoon de gewenste groei en ontwikkeling realiseren? Borging kan echt een hoofdpijnvraagstuk zijn, voor managers en ook voor HR-professionals. In dit artikel belicht ik twee knelpunten die borging ondermijnen en geef ik tips om jaargesprekken meer vruchten te laten afwerpen.

Lees het hele artikel op allesoverHR.nl. Hieronder alvast de drie tips.

Pijnmanagement is onmisbaar voor succes

twee mensen voeren een jaargesprek_hoe borg je gedragEffectief pijnmanagement is de manier om echt te dealen met de pijn. Ik heb “De verfrissende smaak van zure appels” geschreven over hoe je dat kunt doen. Hier volgen drie pijnmanagementtips voor jou over hoe je het rendement van jaargesprekken kan verhogen en hoe je ‘betere borging’ van je jaargesprekken voor elkaar krijgt.

Tip 1: Zet pijn op de agenda van jaargesprekken

Vraag en luister als leidinggevende naar de pijn van je mensen. Vraag naar wat iemand mist of wat iemand in het afgelopen jaar verloren heeft. Sta stil bij waar iemand naar op zoek is, welk verlangen (nog) niet wordt vervuld. Luister en vraag door. Verdiep met doorvragen hoe dit het gedrag van iemand beïnvloedt en of dat gedrag aansluit bij de doelen en afspraken. Vragen die je zo op kunt nemen in het bestaande format voor de jaargesprekken.

Tip 2: Ontwikkel bij het management de vaardigheid om effectief te ‘dealen’ met pijn

Organiseer vanuit HR niet alleen een cursus voor leidinggevenden om hun medewerkers te kunnen aanspreken. Ontwikkel ook draagkracht en stuurkracht, zodat managers zich ook sterken in het omgaan met de pijn die ineens heel voelbaar wordt. Zodat ze kunnen blijven luisteren, zonder gelijk van koers te wijzigen. Zodat ze kunnen monitoren vanuit een open houding en met een rechte rug.

Tip 3: Investeer in de gewenste pijncultuur

Voeg in de organisatie de ontwikkeling van de gewenste pijncultuur toe aan (bestaande) cultuurveranderprogramma’s of -trajecten. Pijncultuur is het specifieke onderdeel van de organisatiecultuur dat de normen en waarden bevat over hoe je omgaat met pijn. Het bepaalt welk pijngedrag effectief is in je organisatie. Of klagers gelijk krijgen, of medewerkers beschermd worden voor klappen van buiten of dat het juist loont om geen kritiek te uiten. Ontwerp ook de pijncultuur als je werkt aan een cultuuromslag. Beloon het gewenste pijngedrag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *